Verhalen
Het behoud van Brusselse ambachten

Wat verbindt een chocolade-atelier, een koffiebranderij, leerbewerkers en een viersterren designhotel? Een gedeelde passie voor vakmanschap en de kunst om traditie eigentijds te houden.
‘Het draait hier om vakmanschap, uniciteit en topkwaliteit,’ zegt Bert Vandewaetere General Manager van The Dominican in Brussel.
‘In Brussel hebben we BEL (Brussels Expertise Labels): een gemeenschap van 59 ambachtelijke bedrijven, waarvan er veel partners zijn van The Dominican. De voorzitter van BEL is niemand minder dan de wereldberoemde meester-chocolatier Pierre Marcolini.’ Lees in dit verhaal meer over twee van deze gerespecteerde BEL-leden.
Leren stroken die op traditionele wijze worden geweven met ‘schering en inslag’ — aan de kern van het ambacht is niets veranderd. Behalve dan de eigenaar zelf. In 2007, na het overlijden van Charles Schambourg, nam Nicolas Berryer — voormalig zakenbankier, levensgenieter en drummer — het failliete bedrijf over. ‘Textiel deed me niets. Ik wist niets van geweven leer en was niet op zoek naar een investering. Maar ik was het jachtige Londense bankleven beu,’ vertelt hij.
‘Ik voelde medeleven met Charles’ weduwe. En het verlies van zo’n prachtig Belgisch ambacht leek me zonde.’ Het atelier is tegenwoordig gevestigd in een dynamisch studiocomplex in Zaventem, opgericht door Lionel Jadot, die ruimtes verhuurt aan kunstenaars, ambachtslieden en ontwerpers.
Berryer verhuisde naar een aparte vleugel: ‘Er was precies genoeg ruimte voor al onze snijmachines, weefgetouwen en onze bibliotheek met leerstalen,’ zegt Berryer.


Het verlies van zo’n prachtig Belgisch ambacht leek me echt zonde.
‘Ik werk meestal rechtstreeks samen met de grote namen uit de wereld van interieurontwerp en decoratie,’ vertelt Berryer.
‘Via de inmiddels overleden Alberto Pinto kreeg ik de kans om de interieurs van een aantal privéjets te stofferen.
Peter Marino, de Amerikaanse architect die wereldwijd de interieurs ontwerpt van Chanel- en Louis Vuitton-boetieks, bestelt al tien jaar geweven stalen leer bij mij, dat hij gebruikt in zijn winkels en woonprojecten.’
Verwacht echter niet dat je datzelfde leerpatroon zomaar kunt kopen. Berryer werkt namelijk niet met kant-en-klare collecties: bijna alle stoffen die uit zijn atelier in Zaventem komen, zijn unieke, op maat gemaakte creaties voor specifieke projecten. ‘Rolls-Royce nam contact met me op omdat ze op zoek waren naar bedrijven die premium leer konden weven voor hun auto-interieurs,’ zegt hij. ‘Het merk wilde wereldwijd alle leveranciers testen en daarna een shortlist opstellen. Een maand later belden ze terug:
“U staat op de shortlist, meneer Berryer. En niemand anders.”


De Belgische koffiebranderij Corica heeft één duidelijke missie: liefhebbers van kwaliteitskoffie verwennen met pure Arabica. Sinds ze de zaak in 2011 overnamen, bieden eigenaars Marie-Hélène Callewaert en Harold Anciaux een selectie aan van verrukkelijke en soms verrassende, vers gebrande koffies. Hun vakmanschap werd bekroond met het label Artisans certifiés.
‘Onze boetiek biedt meer dan twintig verschillende koffiesoorten aan, zowel ter plaatse als online. Je vindt er bijzondere koffies met unieke aroma’s, waaronder zeldzame en gelimiteerde variëteiten zoals Jamaica Blue Mountain, Bourbon Pointu van Réunion en Hawaii Kona — allemaal een traktatie voor de smaakpapillen,’ vertelt Harold. ‘De kracht van onze boetieks is dat we twee functies combineren: klanten kunnen niet alleen koffie kopen, maar ook proeven met persoonlijke begeleiding en deskundig advies. We branden onze eigen koffiesoorten zichtbaar voor onze klanten, in onze winkel aan de Rue Marché aux Poulets 49. Zo delen we onze kennis met volledige openheid.’
Onze boetiek biedt een assortiment aan verschillende koffies, allemaal een traktatie voor de smaakpapillen.

Een eclectische collectie van unieke hotels, verbonden door comfort, waar familiaire warmte en persoonlijke aandacht centraal staan en lokaal karakter en kleur altijd gegarandeerd zijn.



